Αναφέρει ο Πλούταρχος, ότι τότε που ο Μέγας Αλέξανδρος επιχειρούσε στην Ινδία, συνέλαβε 10 Ινδούς φιλοσόφους, που θεωρούνταν φοβεροί ως προς τις απαντήσεις τους, οι οποίοι είχαν αναπτύξει ένα κίνημα ενάντια στην επερχόμενη κυριαρχία του Μεγάλου Αλεξάνδρου επειδή ερχόταν από την μακρινή Ελλάδα, αν και η Ινδία ήταν υποταγμένη στην Περσική μαφία, ως μορφή «ανεξαρτησίας».
Ο Μέγας Αλέξανδρος τους ανέκρινε ο ίδιος θέτοντας σ’ αυτούς δύσκολα ερωτήματα και για να τους φοβίσει όρισε ότι θα τιμωρούσε όποιον σοφό θα έδινε την χειρότερη απάντηση.
Στον πρώτο έθεσε το ερώτημα: «Ποιοί είναι περισσότεροι, οι ζωντανοί, ή οι νεκροί;». Με ετοιμότητα ο Ινδός απάντησε: «Οι ζωντανοί, γιατί οι νεκροί δεν υπάρχουν πλέον».
Στον δεύτερο υπέβαλε το ερώτημα: «Η στεριά, ή η θάλασσα τρέφει τα μεγαλύτερα θηρία;». Και η απάντηση ήταν: «Η στεριά, διότι και η θάλασσα μέρος δικός της είναι».
Ο τρίτος ερωτήθηκε: «Ποιό είναι το πιό πανούργο ζώο πάνω στη γη;», και αυτός αποκρίθηκε: «Εκείνο που ακόμα δεν έχει γνωρίσει ο άνθρωπος».
Ο τέταρτος σοφός ρωτήθηκε για ποιό λόγο κάποιος Σάββας είχε αποστατήσει από το στράτευμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου παρασυρόμενος από τους σοφιστές. Η γενναία απάντηση του Ινδού ήταν: «Επειδή ήθελε, ή να ζει με τρόπο ωραίο, ή να πεθάνει με τρόπο ωραίο».
Στον πέμπτο τέθηκε ως ερώτημα μία σπαζοκεφαλιά: «Ποιό έγινε πρώτα; Η ημέρα, ή η νύχτα;» Και η απάντηση ήταν: «Η ημέρα, μία ημέρα πριν».
Τον έκτο σοφό τον ρώτησε: «Πως θα μπορέσει κάποιος να αγαπηθεί». Η απάντηση ήταν σοφότατη: «Αν, μολονότι είναι δυνατός, δεν εμπνέει φόβο».
Τον έβδομο ο Μέγας Αλέξανδρος τον ρώτησε: «Πως είναι δυνατόν να γίνει κάποιος αθάνατος;». Και η απάντηση ήταν: «Αν μπορεί να πράξει κάτι που δεν θα μπορούσε άλλος άνθρωπος να πράξει».
Ο όγδοος.... (έχει παραληφθεί από το κείμενο η ερώτηση και η απάντηση)
Ο ένατος ρωτήθηκε: «Ποιό απο τα δύο είναι δυνατότερο; Η ζωή, ή ο θάνατος;» Και η απάντηση: «Η ζωή, γιατί φέρνει τόσα πολλά δεινά».
Και ο δέκατος ρωτήθηκε: «Μέχρι ποιού σημείου θα ήταν καλό να ζει ο άνθρωπος;» Η απάντηση ήταν: «Μέχρι το σημείο εκείνο της ζωής που θα νομίζει ότι ο θάνατος είναι καλύτερος απο το να ζει».
Τότε ο Μέγας Αλέξανδρος θαυμάζοντας τις εύστοχες απαντήσεις όλων των σοφών, απευθυνόμενος σε έναν γεροντότερο Ινδό κριτή, τον διέταξε να αποφασίσει ποιος από τους δέκα έδωσε την χειρότερη απάντηση. Ο κριτής για να ξεφύγει απάντησε ότι: «Ο ένας απάντησε χειρότερα από τον άλλον», ώστε να μπερδέψει τον Μ. Αλέξανδρο και να αποφασίσει εκείνος. Τότε ο Μ. Αλέξανδρος για να δείξει ότι δεν παγιδεύτηκε είπε στον κριτή ότι θα πεθάνει αυτός επειδή δεν υπέδειξε τον χειρότερο. Τότε ο σοφός γέροντας κριτής απάντησε ότι: «Όχι βέβαια βασιλιά μου, αν συ δεν ψεύδεσαι, αφού είπες ότι θα σκοτώσεις πρώτον αυτόν που αποκρίθηκε πολύ κακά», υπονοώντας ότι την χειρότερη απάντηση την είχε δώσει ο Μ. Αλέξανδρος.
Όπως αναφέρει ο Πλούταρχος, ο Μ. Αλέξανδρος ευχαριστήθηκε πολύ από αυτή τη συνομιλία. Οι σοφοί Ινδοί τον γοήτευσαν και έτσι γλίτωσαν....
* Τις συνομιλίες του Μεγάλου Αλέξανδρου με τους ινδούς σοφούς αναφέρει ο Πλούταρχος στο έργο του "Αλέξανδρος" (64, 1-12). Την ίδια συνομιλία περιγράφει ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς "Στρωματεις" σελ.202, καθώς και ο Αρριανός αναφέρει και άλλες συναντήσεις και συνομιλίες του Μεγάλου Αλεξάνδρου με τους Δειπνοσοφιστές ινδούς στο "Αναβάσεις" ΚΕΦ. Ζ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου