Τό
πνεύμα είναι πού κινεί την ψυχή, η ψυχή είναι αυτή που κινεί το σώμα, καί το
σώμα είναι πού κινεί τα άλλα σώματα. Ανάλογα μέ τό πνεύμα είναι και οι κινήσεις
της ψυχής. Ανάλογα με την ψυχή είναι καί οι κινήσεις του σώματος. Αγαθό πνεύμα
παρακινεί την ψυχή στο αγαθό καί το σώμα εκπληρώνει την βούληση της
ψυχής.
Καθένας,
ο οποίος δένει τό ζωντανό του πνεύμα μέ σώμα απονεκρωμένο από τα πάθη, είναι το
ίδιο βάρβαρος με εκείνον όπου δένει ζωντανό άνθρωπο μέ ένα πτώμα καί αφήνει νά
σαπίσουν καί τα δύο μαζί.
Δεν είναι πάντοτε
εύκολο νά νικήσει κανείς μέσα του το πνεύμα της ματαιοδοξίας καί της κενοδοξίας.
Τό κατάφεραν μονάχα οι μεγάλοι πνευματικοί, πρώτιστα με την πολλή θεία Χάρη, μέ
τήν συνεχή εγρήγορση στήν ψυχή τους καί μέ τις έξαιρετικά λεπτές
διακρίσεις.
Δέν είναι η στολή του αξιωματικού που θα σας κάνει
θαρραλέους ούτε τό ράσο τού ιερέα ελεήμονες ούτε καί η δικαστική τήβεννος θα σας
κάνει δικαίους ούτε καί η υπουργική πολυθρόνα ισχυρούς, εάν η ψυχή σας δεν είναι
πλήρης από θάρρος καί έλεος καί δικαιοσύνη καί δύναμη.
Οι
πνευματικές αξίες στην αρχαιότητα και οι πνευματικές αξίες του καιρού μας είναι
ίδιες, μέ την προϋπόθεση νά είναι ίδια καί η ομολογία πίστεως. Η ουράνια γνώση
στήν οποία έφταναν οι παλαιοί ασκητές, δέν διαφέρει από τήν ουράνια γνώση πού
αποκτούν οι νεώτεροι. Επειδή, καθώς ο Χριστός είναι χθές καί σήμερον ο αυτός,
όμοια ίδια είναι καί η ανθρώπινη φύση. Καί τό σπουδαιότερο, ίδια είναι καί η
καρδιά του ανθρώπου, ίδια η δίψα καί η πείνα καί τίποτα δέν μπορεί νά τον
κορέσει παρά η δόξα καί η δύναμη καί ο πλούτος του Θεού.
Στήν ψυχή βρίσκεται τό πνεύμα καί τό πνεύμα είναι πού
κινεί την ψυχή. Ό,τι είναι τό πνεύμα, τέτοια είναι καί η ψυχή. Άν είναι το
πνεύμα δουλικό, τότε δουλική θά είναι καί η ψυχή. ’Άν είναι τό πνεύμα θεϊκό,
τότε όλη ή ψυχή είναι θεϊκή.
Όπως
η ψυχή είναι αόρατη, έτσι είναι αόρατο καί το ένδυμά της. Αλήθεια καί
δικαιοσύνη, αγαθοσύνη καί ανεξικακία, πραότητα καί ευσπλαχνία, αγνότητα καί
ευσέβεια, θεοφιλία καί ανθρωποφιλία, είναι τα ενδύματα της
ψυχής.
Άλλη
είναι η φύση της ψυχής καί άλλη η φύση του σώματος. Τό σώμα είναι πού πρώτο
φθείρεται καί εξασθενεί καί ύστερα πεθαίνει με τήν αποχώρηση τής ψυχής. Με τήν
ψυχή όμως είναι διαφορετικά. Η διαφθορά της ψυχής συνίσταται πρώτιστα στο ότι
εκείνη εγκαταλείπει την αληθή κρίση καί αρχίζουν μέσα της νά βλαστάνουν οι
σπόροι των ακανθών καί των κακών. Όπως οι σκώληκες κάνουν την εμφάνισή τους στό
πεθαμένο σώμα, έτσι καί στην ψυχή που στερείται την χάρη, καρπίζουν οι σκώληκες
των λογισμών: φθόνος, πονηριά, ψεύδος, μίσος, συκοφαντία, οργή, μέριμνα,
εκδίκηση, έπαρση, περιφρόνηση, υπερηφάνεια, ασέβεια καί τα
υπόλοιπα.
Είναι
ζώσα η ψυχή του ανθρώπου, ζώσα καί πάντοτε διψασμένη γιά ζωή καί τίποτα δέν
μπορεί νά την ξεδιψάσει έκτος από την ζωή, την αληθινή καί άμεση ζωή. Αληθινή
καί άμεση ζωή είναι μονάχα η ζωή εν Θεώ, εν τω ζώντι Θεώ.
Η σωματική τροφή
προορίζεται γιά το σώμα, η πνευματική τροφή γιά την ψυχή. Τό σώμα πρέπει νά
τρέφεται γιά νά συνεχίσει νά υπάρχει, η ψυχή πρέπει να τραφεί γιά να ζήσει. Στό
σώμα δίνουμε τροφή της γης επειδή τό σώμα είναι από την γη. Στήν ψυχή δίνουμε
τροφή ουράνια επειδή η ψυχή είναι από τόν ουρανό.
’Άν μέ ρωτούσε
σήμερα ένας νεαρός άνθρωπος πώς νά σώσει την ψυχή του θά του απαντούσα: «πάρε
πάνω σου την φροντίδα κάποιου άλλου». Κάθε ανθρώπινη ψυχή πού δέν γνωρίζει την
μέριμνα γιά τόν άλλο παρά αποκλειστικά την μέριμνα γιά τον εαυτό της, ή έχει
χαθεί ή βρίσκεται ήδη στό χείλος της απωλείας.
Τά πάντα γιά την
ψυχή, την ψυχή γιά τίποτα στόν κόσμο.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ
http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2017/03/blog-post_178.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου