του Επισκόπου Αχελώου Ευθυμίου
Η Επιστήμη υποστηρίζει ότι το σύμπαν διαμορφώθηκε μέσα σε δισεκατομμύρια χρόνια, ενώ η Αγία Γραφή αναφέρει ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε σε έξι ημέρες!
α) Η έννοια της βιβλικής «ημέρας». Η λέξη «ημέρα» στην Αγία Γραφή έχει πολλαπλή σημασία. Σε ορισμένες περιπτώσεις έχει την έννοια της 24ωρης ημέρας, ενώ σε άλλες σημαίνει μια μεγάλη χρονική περίοδο, πολλές δηλαδή ημέρες, χρόνια και αιώνες…
Στην ερμηνευτική παράδοση, ήδη από την εποχή του Μ. Βασιλείου (4ος μ.Χ. αιώνας) στον βιβλικό όρο «ημέρα» άρχισε να δίνεται η σημασία της μακρόχρονης χρονικής περιόδου. Γράφει ο Μ. Βασίλειος στο περίφημο έργο του «Εξαήμερος», όπου σχολιάζει τη βιβλική περιγραφή της Κοσμογονίας: «Είτε ημέρα πεις είτε αιώνα θα 'ναι το ίδιο»!
Το συμπέρασμα είναι ότι, όταν η Γένεση λέει ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε σε έξι «ημέρες» δεν εννοεί 24ωρες ημέρες, αλλά μακροχρόνιες περιόδους. Άλλωστε, η Αγία Γραφή δεν είναι επιστημονικό βιβλίο, με τη στενή έννοια, αλλά θρησκευτικό. Δεν έχει δηλαδή σκοπό να περιγράψει με επιστημονική ακρίβεια την Κοσμογονία ή άλλα φυσικά φαινόμενα, αλλά να αποκαλύψει με προφητικό καί εξαγγελτικό τρόπο το Δημιουργό του κόσμου καί την αρχή της ζωής καί της ιστορίας. Η γλώσσα επομένως της Γραφής, δεν είναι επιστημονική, αλλά προφητική. Ειδικότερα, ο συγγραφέας της Γένεσης, ο Προφήτης Μωϋσής χρησιμοποιεί γλώσσα καί όρους κατανοητούς από τους συγχρόνους του (όπως π.χ. την εβδομαδική διαίρεση καί μέτρηση του χρόνου), για ν' αποκαλύψει με απλό τρόπο τα ύψιστα θέματα του Δημιουργού του κόσμου καί της αρχής της ζωής. Όπως ακριβώς καί ένας πατέρας. Όταν θέλει να εξηγήσει στα μικρά παιδιά του ορισμένα δύσκολα θέματα δεν χρησιμοποιεί επιστημονικούς όρους, αλλά συγκαταβαίνοντας στο νοητικό καί μορφωτικό επίπεδο των παιδιών προσπαθεί με απλές καί σχηματοποιημένες εκφράσεις να τα βοηθήσει να προσεγγίσουν τα θέματα αυτά.
β) Συσχέτιση επιστημονικών δεδομένων καί βιβλικών στοιχείων: Πέρα όμως απ’ όσα σημειώθηκαν προηγουμένως, μια προσεκτικότερη αντιπαράθεση των επιστημονικών δεδομένων καί των βιβλικών στοιχείων φανερώνει ότι στην ουσία δεν υπάρχει διαφωνία, αλλά πλήρης σύμπτωση. Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα της Γεωλογίας και της Παλαιοντολογίας, η δημιουργία του σύμπαντος έγινε πριν 10-15 δισεκατομμύρια χρόνια καί ο σχηματισμός της γης πριν από 5 δισ. χρόνια. Επί τη βάσει δε τόσο των γεωλογικών στρωμάτων της γης όσο καί των απολιθωμάτων (τη σύσταση καί ηλικία τους κ.λπ.) η ηλικία του κόσμου καί της γης έχει διαιρεθεί σε γεωλογικούς αιώνες ή εποχές (χονδρική διαίρεση) πού υποδιαιρούνται σε γεωλογικές περιόδους ή συστήματα (λεπτομερέστερη κατάταξη).
Το σημαντικό είναι ότι οι γεωλογικοί αιώνες ή εποχές είναι έξι καί ότι τα δημιουργήματα πού εμφανίζονται σε κάθε γεωλογική εποχή ή περίοδο έχουν την ίδια σειρά, με την οποία καί η Αγία Γραφή περιγράφει τη δημιουργία τους, στο κεφάλαιο της Γενέσεως.
Συσχέτιση στοιχείων
Ο 1ος Γεωλογικός αιώνας ή εποχές (Κοσμικός ή Αζωϊκός πριν 10 δισεκ. χρόνια) όπου σύμφωνα με την επιστήμη δημιουργήθηκε το Σύμπαν, αντιστοιχεί με την πρώτη «ημέρα» της Αγίας Γραφής (Γεν. α΄ 1-5).
Ο 2ος Γεωλογικός αιώνας (Αρχαιοζωϊκός πριν 5 δισεκ. χρόνια) όπου σχηματίσθηκαν σύμφωνα με την επιστήμη η Γη, τα κυονοπράσινα φύκη και οι μονοκύτταροι οργανισμοί, αντιστοιχεί με την 2η ημέρα της Αγίας Γραφής (Γεν. α΄ 6-8).
Ο 3ος Γεωλογικός αιώνας (Ηωζωϊκός ή Προτεροζωϊκός, πριν 1250 εκατ. χρόνια) όπου σχηματίσθηκαν τα υδρόβια ασπόνδυλα ζώα και τα πρώτα φυτά, αντιστοιχεί με την 3η ημέρα της Αγίας Γραφής (Γεν. α΄ 9-13).
Ο 4ος Γεωλογικός αιώνας (Παλαιοζωϊκός ή Πρωτογενής πριν 600 εκατ. χρόνια) όπου δημιουργήθηκαν τα ασπόνδυλα ζώα, τα καρκινοειδή, οι σπόγγοι, τα κοράλλια, τα σπονδυλωτά ζώα θαλάσσης, τα πρώτα ζώα ξηράς, τα πρώτα φυτά ξηράς, τα αμφίβια σπονδυλωτά ζωά τα ψάρια, τα υδροχαρή δάση ξηράς, τα τεράστια δάση φυτών χωρίς άνθη (πτερίδες), τα αμφίβια σπονδυλωτά ζώα ξηράς, τα καρκινορειδή θαλάσσια, τα ερπετά σπονδυλωτά ξηράς τα βελονόφυλλα φυτά (πεύκα – έλατα), αντιστοιχεί με την 3η και 4η ημέρα της Αγίας Γραφής (Γεν. α΄ 10-19).
Ο 5ος Γεωλογικός αιώνας (Μεσοζωϊκός πριν 235 εκατ. χρόνια) όπου δημιουργήθηκαν τα ερπετά, τα πρώτα θηλαστικά ζώα (μικρόσωμα), τα βελονόφυλλα φυτά (στη ξηρά, θάλασσα, αέρα), τα πρώτα πτηνά και ερπετά, τα πτηνά με δόντια (ιπτάμενα ερπετά), τα πλατύφυλλα φυτά με άνθη, αντιστοιχεί στην 5η ημέρα της Αγίας Γραφής (Γεν. α΄ 20-23).
Ο 6ος Γεωλογικός αιώνας (Καινοζωϊκός) πριν 70 εκατ. χρόνια, όπου δημιουργήθηκαν τα θηλαστικά και τα τέλεια φυτά, ο άνθρωπος – Homo sapiens, η Μεσολιθική, Νεολιθική, Χαλκού και Σιδήρου εποχές, αντιστοιχεί με την 6η ημέρα της Αγίας Γραφής (Γεν. α΄ 24-31).
Συμπέρασμα
Καμιά αντίθεση ή διαφωνία δεν υπάρχει ανάμεσα στην επιστήμη καί τη χριστιανική άποψη για την Κοσμογονία. Το σωστό είναι ότι παρατηρείται μια πλήρης σύμπτωση απόψεων, όπως το φανερώνει μια προσεκτική αντιπαράθεση των σχετικών επιστημονικών δεδομένων καί των αντίστοιχων βιβλικών στοιχείων.
Από το βιβλίο «Αθώος» - Εκδ. Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου