Το διάστημα των τριών εβδομάδων από την Κυριακή του Τελώνου καί Φαρισαίου, με την οποία αρχίζει η περίοδος του Τριωδίου («ανοίγει το Τριώδιο» λέει ο λαός μας), μέχρι την Κυριακή της Τυρινής που προηγείται, αποτελεί ένα προπαρασκευαστικό στάδιο, το οποίο μας προετοιμάζει για να εισέλθουμε στην Τεσσαρακοστή. Τα αγιογραφικά αναγνώσματα καί η θαυμάσια υμνογραφία που πάλλει από κατάνυξη καί συντριβή μας υπογραμμίζουν τη σημασία της αληθούς προσευχής της ειλικρινής μετανοίας, της νηστείας καί της εγκράτειας.
Η πρώτη εβδομάδα πού ονομάζεται καί προσφωνήσιμος επειδή αποτελεί την εισαγωγή της όλης περιόδου— είναι απόλυτη, δηλαδή καταλύουμε εις πάντα όλες τις ημέρες και κατά την Τετάρτη και την Παρασκευή.
Τη δεύτερη εβδομάδα (από την Κυριακή του Ασώτου μέχρι των Απόκρεω) γίνεται κατάλυση εις πάντα όλες τις ημέρες, εκτός από την Τετάρτη καί την Παρασκευή. Τις δύο αυτές ημέρες υπάρχει πλήρης νηστεία, όπως κατά τις ημέρες της Τεσσαρακοστής. Η εβδομάδα αυτή —καί κυρίως η τρίτη Κυριακή— ονομάζεται των Απόκρεω, προφανώς διότι τότε σταματούμε να καταλύουμε κρέας κατά κάποιον τρόπο δηλαδή το αποχαιρετούμε, προκειμένου σε λίγο να αρχίσουμε τη νηστεία.
Η τρίτη εβδομάδα αρχίζει από τη Δευτέρα (μετά την Κυριακή των Απόκρεω) καί λήγει την Κυριακή της Τυροφάγου. Την εβδομάδα αυτή —γνωστή ευρύτερα της Τυροφάγου— ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης την ονομάζει «προνήστιμον» καί η υμνογραφία «προκαθάρσιον» εβδομάδα, επειδή κατ' εξοχήν αυτή μας προετοιμάζει για να εισέλθουμε στην Τεσσαρακοστή. Κατά την εβδομάδα αυτή απαγορεύεται η κρεοφαγία καί επιτρέπεται —όλες τις ημέρες— να καταλύουμε ψάρια, τυρί (καί όλα τα άλλα γαλακτοκομικά είδη) καί αυγά. Με την Κυριακή της Τυρινής κλείνει η προπαρασκευαστική περίοδος των τριών εβδομάδων καί από την επομένη εισερχόμαστε στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή,
* Βιβλιογραφία: «Η νηστεία της Εκκλησίας» του Αρχιμ. Συμεών Κούτσα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου