5 Αυγούστου 2010

Για ποιο λόγο στη Μεταμόρφωση του Χριστού βρέθηκαν ο Μωϋσής και ο Ηλίας, και πως τους γνώρισαν οι Απόστολοι;

Δαμασκηνού Στουδίτου του υποδιακόνου
Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός για την άκρα αυτού φιλανθρωπία έλαβε σάρκα εκ της Αγίας Παρθένου και ως εκ τούτου και έτρωγε και έπινε ως άνθρωπος, όχι δε μόνον τούτο, άλλα και με τελώνες αμαρτωλούς και εθνικούς συνέτρωγε, μόνον για να κερδήσει τις ψυχές τους. Οι δε μιαροί Ιουδαίοι, ως φθονεροί και επίβουλοι, τον εφθόνουν πάντοτε, όχι μόνο για τούτο, αλλά και για τα θαύματα τα οποία έκαμνε και τον κατηγορούν, ότι επειδή τα έκαμε Σάββατο ήταν ως εκ τούτου παραβάτης του νόμου...


 Επειδή λοιπόν τοιουτοτρόπως τον κατηγορούν, γι' αυτό έφερε τους δύο αυτούς Προφήτες να τον προσκυνήσουν, για να γνωρίσουν ότι δεν είναι παραβάτης, αλλά μάλιστα ποιητής του νόμου, καί τον μεν Μωϋσή έλαβε διότι ήταν νομοθέτης των Εβραίων τον δε Ηλία, διότι ούτος εκοπίασε πολύ για τον νόμο απ’ αυτού δε να εννοήσουν ότι, αν ήταν ο Χριστός παραβάτης, δεν θα τον προσκυνούσαν οι δύο τούτοι Προφήτες. Είναι όμως και άλλη αιτία. Οι άνθρωποι, άλλοι μεν τον ονόμαζαν Ηλία, άλλοι δε Μωϋσή καί άλλοι Ιωάννη. Δια τούτο φέρει αυτούς τους ιδίους, για να εννοήσουν, ότι δεν είναι ο Μωϋσής, ουδέ ο Ηλίας, αλλ’ αυτός ο ποιητής και Θεός αυτών…
Και πως γνώρισαν οι Απόστολοι ότι ήσαν ο Μωϋσής και ο Ηλίας. Καί λέγομε σ’ αυτό, ότι από τους λόγους των τους γνώρισαν, τους οποίους έλεγαν προς τον Χριστό. Τί έλεγαν; Ο μεν Μωϋσής έλεγε τούτο: «Δοξάζω σε, Χριστέ μου, ότι καθώς μου υποσχέθηκες έτσι και επλήρωσας, Σύ είσαι το τέλος της προφητείας μου. Σύ μου έδωκες τις γεγραμμένες πλάκες, Σύ με έστειλες να ελέγξω τον Φαραώ, Σύ έκαμες τα θαύματα στην Αίγυπτο, Σύ, Κύριέ μου, μας έθρεψες τεσσαράκοντα έτη στην έρημο με το μάννα' Σύ μας επότισες το ύδωρ της Μεράς, Σύ τώρα μετεμορφώθης ως Θεός αληθινός». Ο δε Ηλίας έλεγε τούτο: «Δοξάζω σε, Χριστέ μου, ότι καθώς μου υποσχέθηκες, έτσι και έπλήρωσας. Σύ είσαι Θεός αληθινός και δια το όνομά Σου εγώ ήλεγξα τον παράνομο Αχαάβ. Σύ υπήκουσες την προοευχή μου καί δεν έβρεξες τρία έτη και εξ μήνες' Σύ με το πρόσταγμά Σου με έστειλες να κατασφάξω τους πεντήκοντα ιερείς της αισχύνης, η ιδική σου δύναμη, Κύριε, διέσχισε τον Ιορδάνη και διάβηκα αυτόν αβρόχως' Σύ καί στους ουρανούς με ανέλαβες με άρμα πύρινο' για τούτο ευχαριστώ σοι και δοξολογώ σε, Χριστέ Βασιλεύ». Από τους λόγους τούτους και από τις προφητείες εννόησαν οι Απόστολοι, ότι ήσαν ο Μωϋσής καί ο Ηλίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: