28 Μαΐου 2024

Ποιοί κατέστρεψαν την βιβλιοθήκη τής Αλεξανδρείας;

Σχετικά με το γνωστό παραμύθι Αθεο-Παγανιστών, ότι δήθεν οι Χριστιανοί κατέστρεψαν τη Βιβλιοθήκη τής Αλεξανδρείας, αυτά που ΟΙ ΙΔΙΟΙ έκαναν κατά τις αρχαίες πηγές, τα φορτώνουν μετά από αιώνες, ξεδιάντροπα στους Χριστιανούς, εκμεταλλευόμενοι την άγνοια και συγχέοντας την βιβλιοθήκη με τον τοπικό ειδωλολατρικό ναό τού Σέραπη!

Διαδίδουν ψευδώς ότι η «φημισμένη βιβλιοθήκη» της Αλεξάνδρειας ήταν το κέντρο «του παγκόσμιου πολιτισμού που καταστράφηκε από τα ορθόδοξα στίφη»!
Κατηγορούν τους χριστιανούς επί Πατριαρχίας Θεοφίλου Αλεξανδρείας (από το 385 έως το 412) και ειδικά για τα γεγονότα του 390/391 οπότε και κατεδαφίστηκε ο ναός του Σέραπι στην Αλεξάνδρεια...
Τις ψευδείς αυτές πληροφορίες έγραψε ο Γίββων στα τέλη του …18ου αιώνα, ως γνήσιος εκπρόσωπος του αντιχριστιανισμού...
Και αντί κάποιοι να διαβάσουν για θέματα του Βυζαντίου τη γνώμη του Diehl, του Mango, του Ostrogorsky, του Vasiliev, τη γνώμη του Σαββίδη, του Τωμαδάκη, της Χριστοφιλοπούλου, την άποψη της «Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους», της «Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάννικα», ή μια έκδοση του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, διαβάζουν τον Γίβωννα...
Αντί δηλαδή να ενημερωθούν από πηγές της εποχής του 4ου αιώνα, διαβάζουν τι έγραψε ένας ψεύτης το 1788, ο οποίος από αυτά που γράφει φαίνεται ξεκάθαρα ότι δεν γνώριζε ότι στην Αλεξάνδρεια ΑΛΛΟ είναι το «Μουσείο», ΑΛΛΟ είναι η «βιβλιοθήκη του Μουσείου» δηλ. η περίφημη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, ΑΛΛΟ είναι το Σεραπείο δηλ. ο Ναός του Σέραπι και ΑΛΛΟ είναι η πολύ μικρότερη βοηθητική βιβλιοθήκη που βρισκόταν δίπλα στο Σεραπείο...
Η οριστική καταστροφή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας έγινε από τους ειδωλολάτρες στα 270 μ.Χ. περίπου. Πρωταγωνιστές και υπεύθυνοι για την καταστροφή ήταν οι ειδωλολάτρες επί Αυρηλιανού. ΤΟΤΕ ΕΡΧΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ, κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης ανάμεσα στη Ζηνοβία και τον Αυρηλιανό...
Το συμπέρασμα αυτό Ιταλού καθηγητή υιοθετήθηκε ή επιβεβαιώθηκε σε εξειδικευμένα έργα επί του θέματος...
Ο Lionel Casson σημειώνει:
«το τέλος της βιβλιοθήκης έφτασε ίσως το 270 μ.Χ. ή εκεί γύρω, όταν ο αυτοκράτορας Αυρηλιανός, καταπνίγοντας την εξέγερση του βασιλείου της Παλμύρας, έδωσε λυσσαλέες μάχες στην Αλεξάνδρεια. Τότε ισοπεδώθηκαν τα ανάκτορα, και πιθανόν μαζί τους και η βιβλιοθήκη».
Και ο Horst Blanck επαναλαμβάνει: «Το θλιβερό τέλος της βιβλιοθήκης, σύμφωνα με τον Canfora, το έφεραν οι πόλεμοι του αυτοκράτορα Αυρηλιανού (κυβέρνησε 270-275) με τη Ζηνοβία, τη βασίλισσα της Παλμύρας, όταν καταστράφηκε στην Αλεξάνδρεια και το τμήμα της πόλης Βρουχείον μαζί με το παλαιό βασιλικό ανάκτορο.
Επίσης, άλλη μια αναφορά έχουμε και από το ειδικό αρχαιογνωστικό εγχειρίδιο «Εισαγωγή στην Αρχαιογνωσία» (εκδ. Παπαδήμας), έργο πλήθους καθηγητών υπό την επιμέλεια του Heinz-Gunther Nesselrat, όπου στο σημείο που εξετάζεται η πιθανότητα να έγινε η καταστροφή της βιβλιοθήκης από τον Ιούλιο Καίσαρα, μνημονεύονται ευθέως τα πορίσματα του Κανφόρα.
Η διατύπωση του Lionel Casson:«η περίφημη βιβλιοθήκη του Μουσείου στην Αλεξάνδρεια είχε ήδη εκλείψει από το 270 περίπου... Η δεύτερη σημαντικότερη αλεξανδρινή βιβλιοθήκη ήταν στο Σεραπείο, το ναό του θεού Σέραπη, κτίριο που κατεδαφίστηκε το 390 […] Η βιβλιοθήκη όμως μπορεί να διέφυγε την καταστροφή και να υπήρχε ακόμη όταν η Αλεξάνδρεια παραδόθηκε στους Άραβες το 642, αν πιστέψουμε μια γραφική ιστορία που διασώζεται σε αραβικές πηγές».
Σημαντικό είναι επίσης να γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με την μαρτυρία του Επιφάνιου, στη βιβλιοθήκη του Σεραπείου είχαν αποθηκευτεί ελληνικά χειρόγραφα και ερμηνευτικά έργα της Παλαιάς Διαθήκης των Εβδομήκοντα. Η παρουσία των Ιερών Γραφών εκεί, θα ήταν σίγουρα γνωστή στους χριστιανούς οι οποίοι έτσι, είχαν σοβαρό λόγο όχι μόνο να ΜΗΝ καταστρέψουν τη βοηθητική βιβλιοθήκη, αλλά αντιθέτως, να την ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΝ κιόλας.
Η διάψευση του Γίββωνα και των …αιώνιων υποστηρικτών του, είναι πανηγυρική.
Ανάμεσα στα άλλα λοιπόν, ας τελειώνει και αυτό το παραμύθι για την Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Ο Γίββων δεν μπορεί να τους βοηθήσει άλλο. Ας το καταλάβουν μια για πάντα ότι οι ειδωλολάτρες ήταν αυτοί που καταδίκασαν σε αφανισμό ένα τεράστιο κομμάτι της αρχαίας φιλολογικής παραγωγής, οπότε, ας πάψουν μερικοί να παριστάνουν τους τιμητές της αρχαίας λογοτεχνίας.Κάθε τι που διαβάζουν σήμερα, σε ποσοστό τουλάχιστον 85 % έχει διασωθεί από χριστιανούς. Έρχονται μετά από 16 αιώνες μερικοί και «πουλάνε προστασία» στην αρχαία ελληνική γραμματεία; Όταν σε ολόκληρο το Βυζάντιο, οι χριστιανοί δίδασκαν τα αρχαία κλασικά έργα, τα μάθαιναν στα σχολεία, τα αντέγραφαν, τα υπομνημάτιζαν και τα λεξικογραφούσαν....
Όσο για το Σαραπείο, δεν ήταν η βιβλιοθήκη τής Αλεξανδρείας. Είχε λιγότερα βιβλία, τα οποία δεν καταστράφηκαν αλλά μεταφέρθηκαν. Το ότι φυλάσσονταν βιβλία στον ναό, δεν σημαίνει ότι οι Χριστιανοί τα κατέστρεψαν.
Το 391 καταστράφηκε το Σαραπείο. Οι πηγές Ρουφίνου, Αφθόνιου και Ορόσιου επιτρέπουν εις τον Butler να συμπεράνει ότι τον Ε’ αιώνα δεν υπάρχει μεγάλη βιβλιοθήκη εις την Αλεξάνδρεια παρά μόνο όσα σώζονταν εις μοναστήρια, σε ιδιωτικές συλλογές και σε διδακτήρια. Είχε προλάβει φυσικά να τα καταστρέψει ο ειδωλολάτρης Καίσσαρας στον καιρό τής Κλεοπάτρας!
Θεωρείται βέβαιο ότι ούτε και στην καταστροφή του Σαραπείου το 391 πειράχτηκε η βιβλιοθήκη του. Διότι οι Ρουφίνος, Σωκράτης, Σωζομενός και Θεοδώρητος διατείνονται ότι μόνο οι ναοί και τα είδωλα κατεστράφησαν όχι δε και τα υπόλοιπα οικοδομήματα. Ως και ο Εθνικός Ευνάπιος κατά τις αρχές του Ε’ αιώνα μ.Χ. θρηνώντας την καταστροφή της ακροπόλεως του Εθνισμού δεν λέει τίποτα περί βιβλίων, παρ’ όλη την αγανάκτησή του, περί τής καταστροφής.
Ο Παύλος Ορόσιος το 414 , νεότατος ακόμη, επισκέφτηκε την πόλη. Γράφει αυτολεξεί εις την «Παγκόσμιο Ιστορία» του: «Ο Καίσαρας έβαλε φωτιά στον βασιλικό στόλο ο οποίος βρίσκονταν εις της ξηράς την ακτή. Η φωτιά μεταδόθηκε και έκαψε 400.000 τόμων που φυλάσσονταν σε γειτονικό οίκημα...» (Hist. Univ. VI 15).
Από τα παραπάνω, βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα, ότι αυτοί που έκαψαν τα βιβλία τών φιλοσόφων, τών Χριστιανών, ακόμα και τη βιβλιοθήκη τής Αλεξανδρείας με τον ομόπιστό τους ειδωλολάτρη Καίσαρα, (που έκαψε 400.000 τόμους βιβλίων), ψευδώς κατηγορούν τους Χριστιανούς για τα δικά τους εγκλήματα.
Πηγή: oodegr

Δεν υπάρχουν σχόλια: