27 Απριλίου 2010

Ο ονειροκρίτης

Τα όνειρα στη ζωή των ανθρώπων είναι μια πραγματικότητα, που κανείς δεν μπορεί να την αρνηθεί. Ο μηχανισμός όμως της δημιουργίας τους καί η σημασία που έχουν, πολύ συζητούνται ακόμη καί από τους ειδικούς. Μόνο σ' ένα σημείο όλοι συμφωνούν, στο ότι δεν πρέπει να εξηγούνται με οδηγό το γνωστό ονειροκρίτη...
Γιατί αυτός ο τρόπος ερμηνείας των ονείρων αποπροσανατολίζει τον άνθρωπο από την αιτία τους καί το σκοπό τους, υποτιμά την προσωπικότητα του ατόμου καί περιορίζοντας τις δυνατότητές του στην πλανερή μαντική τέχνη, δεν τον βοηθάει να βελτιώσει τον εαυτό του με την αυτογνωσία, προκαλώντας του ψυχική ζημία.
Έτσι, ενώ τα όνειρα μπορεί να εκφράζουν τις πραγματικές καταστάσεις των ονειρευομένων (όποιος πεινάει καρβέλια ονειρεύεται) ή τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες τους (ο νιος ονειρεύεται σπαθί κι η κόρη παλληκάρι) ή το περιεχόμενο του υποσυνειδήτου -ψυχολογικά όνειρα- ο ονειροκρίτης τα εξηγεί με το δικό του τελείως αβάσιμο σύστημα.
Η ονειροκριτική χρησιμοποιεί κυρίως την αρχή του αντιθέτου. Διδάσκει δηλαδή: Αν δείτε στον ύπνο σας φωτιά, θα χαρείτε. Αν δείτε φίδι, θα σας επισκεφθεί καλός φίλος. Αν δείτε σκυλί να σας δαγκώνει, να περιμένετε κάποια ευεργεσία. Αν δείτε ακαθαρσίες, θα πάρετε χρήματα. Αν δείτε θησαυρό, θα πάθετε κακό κ.ο.κ.
Δεν πρέπει λοιπόν ποτέ να δίνουμε σημασία σ' αυτού του είδους τις ερμηνείες των ονείρων μας. Ας ξέρουμε δε ακόμη ότι τα όνειρα είναι δυνατόν να εκμεταλλευθεί καί ο πονηρός για την παραπλάνησή μας. Ο Άγιος Ιουστίνος, ο φιλόσοφος και Μάρτυς, λέγει χαρακτηριστικά: «Προλέγομεν γαρ υμίν φυλάξασθαι, μη οι προδιαβεβλημένοι υφ’ ημών δαίμονες εξαπατήσωσιν υμάς καί αποτρέψωσι του όλως εντυχείν καί συνείναι τα λεγόμενα' αγωνίζονται γαρ έχειν υμάς δούλους καί υπηρέτας καί ποτέ μεν δι’ ονείρων επιφανείας, ποτέ δ' αύ δια μαγικών στροφών χειρούνται πάντας τους ουκ εσθ’ όπως υπέρ της αυτών σωτηρίας αγωνιζόμενους»
Από το βιβλίο: «Πλάνες και η Αλήθεια» του Μητρ. Ηλείας Γερμανού Παρασκευοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου