του Επισκόπου Αχελώου Ευθυμίου
α) Οι έννοιες της «Μοίρας» καί του «Πεπρωμένου»: Για τους αρχαίους Έλληνες η Μοίρα (= αυτή πού μοιράζει) ήταν θεότητα πού αποφάσιζε για την τύχη του κάθε ανθρώπου από τη στιγμή της γέννησής του μέχρι το θάνατό του. Η μοίρα ταυτίζεται με τη θεά Τύχη πού είναι τυφλή. Γι' αυτό καί σε όποιον πέσει επάνω του τον κάνει ευτυχισμένο (πλούσιο) ή δυστυχή!...
Η διδαχή για το «Πεπρωμένο» προέρχεται από τη μουσουλμανική θρησκεία. Οι Μουσουλμάνοι πιστεύουν στο «Κισμέτ», στην ιδέα δηλαδή ότι ο Θεός ρυθμίζει απόλυτα τη ζωή του ανθρώπου (=απόλυτος προορισμός), χωρίς ν' αφήνει στον ανθρώπινο παράγοντα κανένα περιθώριο συμμετοχής. Έτσι, όλα όσα συμβαίνουν στη ζωή (επιτυχίες, αποτυχίες, ατυχήματα, αρρώστιες κ.λπ.) αποδίδονται στόν Θεό. Όλα είναι προκαθορισμένα, γραμμένα στο βιβλίο του Θεού (πρβλ. την έκφραση: «ήταν γραφτό του»!), Συνέπεια της αντίληψης αυτής είναι η μοιρολατρική στάση έναντι της ζωής. Εφ' όσον όλα προέρχονται από τον Θεό καί τίποτε από τον άνθρωπο, τότε ο άνθρωπος όλα πρέπει να τα περιμένει από τον Θεό. Για τον άνθρωπο επομένως δεν υπάρχει κανένα περιθώριο προσωπικής καί υπεύθυνης δράσης. Γι' αυτό καί οι οπαδοί του «πεπρωμένου» χαρακτηρίζονται για την παθητικότητα καί απραξία τους!
Η απαισιόδοξη καί παθητική (μοιρολατρική) αυτή αντίληψη του «πεπρωμένου», όπως ήταν φυσικό, επηρέασε κι εμάς τους χριστιανούς Έλληνες πού ζήσαμε μαζί με τους Μουσουλμάνους για 400 ολόκληρα χρόνια!
β) Η χριστιανική άποψη: Ο Χριστιανισμός καί ειδικότερα η Ορθοδοξία δέχεται το «σχετικό προορισμό», τα βασικά χαρακτηριστικά του οποίου είναι τα εξής:
Πρώτον, ότι ο άνθρωπος διατηρεί καί έχει σχετική ελευθερία. Ο άνθρωπος, μετά την Πτώση δεν έχασε όλα καί σε απόλυτο βαθμό τα χαρίσματα του «κατ' εικόνα» (Όπως δέχονται οι Διαμαρτυρόμενοι). Χάρη στην επέμβαση του αγαθού Θεού, η απογύμνωση του μεταπτωτικού ανθρώπου από τα θεϊκά χαρίσματα δεν ήταν ολοκληρωτική. Έτσι, η θέληση του ανθρώπου, χάρη στην αγάπη του Θεού διατήρησε καί έχει μια σχετική ελευθερία, η οποία είναι το ουσιαστικό καί απαραίτητο στοιχείο για την αποκατάστασή του στην αρχέγονη θεϊκή κοινωνία.
Δεύτερον, Ότι η επίγεια καί αιώνια ζωή του ανθρώπου εξαρτάται από τη συνεργασία Θεού καί ανθρώπου. Η ζωή του ανθρώπου δεν εξαρτάται μόνο από τον Θεό. Ο άνθρωπος καί στην μεταπτωτική του κατάσταση έχει τις σχετικές ικανότητες καί δυνατότητες (ελευθερία, θέληση, νόηση) για να οργανώσει καί τελειοποιήσει τη ζωή του. Το ίδιο ισχύει καί για την αιώνια ζωή του ανθρώπου. Ο Θεός θέλει ν' αποκατασταθούν κοντά του όλοι οι άνθρωποι (Α' Τιμ. β' 4). Καί για το σκοπό αυτό δεν έπαυσε να εργάζεται καί να φροντίζει Από την αυγή της ιστορίας της ανθρωπότητας. Ωστόσο, η αποκατάσταση αυτή δεν μπορεί να γίνει μονομερώς, δηλαδή μόνο από τον Θεό, χωρίς την ελεύθερη (σχετικώς) θέληση των ανθρώπων. Στήν αιώνια ζωή καί βασιλεία του Θεού θ' αποκατασταθούν μόνο όσοι το θελήσουν καί συνεργασθούν υπεύθυνα με τη δεδομένη θέληση καί αγάπη του Θεού για το μεγάλο αυτό σκοπό! Γενική είναι η πεποίθηση των αγίων Πατέρων της Ορθοδοξίας ότι ο Θεός ενώ θέλει να σωθούν όλοι οι άνθρωποι, ωστόσο δεν θα χρησιμοποιήσει ποτέ τη βία για να το επιτύχει. Αυτό σημαίνει ότι ο Θεός δεν μπορεί ν' αποφασίσει αυθαίρετα για τη ζωή καί το μέλλον ενός ανθρώπου, χωρίς την ελεύθερη συγκατάθεση καί συνεργασία του, όπως είπαμε. Τρίτον, ο Θεός γνωρίζει, αλλά δεν προκαθορίζει αυθαίρετα τη ζωή καί τον προορισμό του κάθε ανθρώπου (σχετικός προορισμός). Ο Θεός ως παντογνώστης προγνωρίζει ολόκληρη τη ζωή του ανθρώπου, το παρελθόν, το παρόν καί το μέλλον. Η πρόγνωση όμως αυτή του Θεού δεν επηρεάζει την ελευθερία του ανθρώπου ούτε πολύ περισσότερο την καταργεί. Ο Θεός προγνωρίζει τη ζωή του ανθρώπου, όπως αυτή θα διαμορφωθεί καί εξελιχθεί από την καλή ή κακή χρήση της ελευθερίας καί των χαρισμάτων πού θα κάνει ο κάθε άνθρωπος.
Ένα παράδειγμα: Δύο τραίνα κινούνται στην ίδια γραμμή αλλά με αντίθετη κατεύθυνση. Κάποιος ορειβάτης πού βρίσκεται σε μια ψηλή κορυφή βλέπει τα δύο τραίνα να κινούνται αντίθετα καί συμπεραίνει (προβλέπει) ότι σ' ένα ορισμένο σημείο της γραμμής θα συγκρουσθούν. Καί πραγματικά, ύστερα από λίγο τα δυο τραίνα συγκρούονται... Το ερώτημα λοιπόν είναι: Ποιος είναι υπεύθυνος για τη σύγκρουση; Μήπως ο ορειβάτης πού προείδε (λόγω πλεονεκτικής θέσεως) το δυστύχημα; Όχι, βέβαια! Η σύγκρουση δεν οφείλεται στην πρόγνωση του ορειβάτη, αλλά στην αμέλεια των οδηγών ή άλλων αρμοδίων για την ασφαλή κίνηση των αμαξοστοιχιών.
Συμπέρασμα
Πεπρωμένο ή μοίρα δεν υπάρχει. Τη ζωή, την εξέλιξη καί το μέλλον του κάθε ανθρώπου δεν προκαθορίζει αυθαίρετα ο Θεός. Ο Θεός ως παντογνώστης απλώς προγνωρίζει την καλή ή κακή χρήση της ελευθερίας που θα κάνει ο άνθρωπος στη ζωής του!
(Από το βιβλίο: «Αθώος» του Επισκόπου Αχελώου Ευθυμίου – Εκδ. Αποστολικής Διακονίας)
ME ΆΛΛΑ ΚΑΙ ΝΟΜΙΖΩ ΑΠΛΟΥΣΤΕΡΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΤΕΡΑ ΛΟΓΙΑ:
ΑπάντησηΔιαγραφήH ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΑΣ ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΘΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΈΝΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΜΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ-ΕΠΙΛΟΓΕΣ, ΣΕ ΈΝΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ-ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΘΕΟΥ-ΚΑΙ ΣΕ ΈΝΑ ΤΡΙΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΕΪΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ... ΌΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΑ ΣΤΟ ΘΕΟ ΠΡΟ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ "ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ" Ή "ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ" Ή "ΕΙΜΑΡΜΕΝΗ"...
ΠΑΡΟΛΟ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, ΜΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΝΑ ΒΙΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΑΣ-ΜΕΣΑ ΒΕΒΑΙΑ ΣΤΑ ΑΥΣΤΗΡΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΆΛΛΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ, ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ Ο ΊΔΙΟΣ-ΏΣΤΕ ΝΑ ΚΡΙΘΟΥΜΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ ΣΤΗ ΓΗ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ, ΓΙΑΤΙ ΚΑΤΑΛΗΞΑΜΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ Ή ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ. ΑΝ ΜΑΣ ΈΛΕΓΕ ΑΠΟ ΠΡΙΝ, ΠΟΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΑΣ ΚΑΤΕΤΑΣΕ ΚΑΤΕΥΘΕΙΑΝ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ Ή ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ, ΘΑ ΤΟΝ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΣΑΜΕ ΩΣ ΆΔΙΚΟ Ή ΜΕΡΟΛΗΠΤΙΚΟ.
Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΤΟΧΟΣ ΣΤΙΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ, ΑΛΛΑ ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΦΑΝΕΡΟΥΣ Ή ΑΦΑΝΕΙΣ ΤΡΟΠΟΥΣ, ΏΣΤΕ ΝΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΙ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΜΑΤΩΝ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΠΟΥ ΕΚΕΙΝΟΣ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΉΔΗ ΓΝΩΣΤΗ ΣΕ ΕΚΕΙΝΟΝ. Η ΚΑΘΕ ΘΕΪΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΌΜΩΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΩΝ(ΑΥΤΕΞΟΥΣΙΟ) ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΝΑ ΣΥΝΤΑΧΘΕΙ ΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΟ ΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟ ΚΑΚΟ ΚΑΘΕ ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ, ΟΙ ΘΕΪΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΈΧΟΥΝ ΚΥΡΙΩΣ ΩΣ ΣΚΟΠΟ ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΌΧΙ ΠΑΝΤΑ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΣΤΗ ΓΗ. ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΘΕΪΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΕΣ ΣΤΟ ΘΕΟ ΠΡΟ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ ΚΑΙ ΌΧΙ ΕΠΙΝΟΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ, ΠΑΡΟΛΟ ΠΟΥ ΣΕ ΜΑΣ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΈΤΣΙ.
ΜΕ ΆΛΛΑ ΛΟΓΙΑ ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ = ΕΙΜΑΡΜΕΝΗ = ΜΟΙΡΑ. ΔΗΛΑΔΗ Η ΠΡΟΑΙΩΝΙΑ ΣΥΛΛΗΨΗ ΣΤΟ ΠΑΝΣΟΦΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ, ΌΛΗΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕ ΚΑΘΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ, ΠΡΙΝ ΑΚΟΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΕΚΚΙΝΗΣΗ" ΤΗΣ "ΜΕΓΑΛΗΣ ΈΚΡΗΞΗΣ" ΚΑΙ ΠΡΙΝ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. ΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΟ ΘΡΙΑΜΒΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΕΩΣΗ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ(ΌΧΙ ΌΜΩΣ ΌΛΩΝ), ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΩΝ, ΣΥΝΤΡΟΦΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΤΩΝ ΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΌΧΙ ΜΕΣΩ ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΟΥ ΣΑΝ ΝΑ ΉΤΑΝ ΡΟΜΠΟΤ.
ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ, ΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ-ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΉΤΑΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΜΕ ΝΑ ΈΧΟΥΜΕ ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ. ΠΧ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ ΚΑΤΑΚΤΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ Ή Η ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙ ΑΚΟΜΗ Ή ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ ΓΙΝΕΙ Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ή ΑΚΟΜΑ Ο ΆΝΘΡΩΠΟΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ ΕΚΠΕΣΕΙ ΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ! ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ, Ο ΘΕΟΣ ΘΑ ΤΑ ΓΝΩΡΙΖΕ ΌΛΑ ΠΡΙΝ ΚΑΝ ΣΥΜΒΟΥΝ, ΘΑ ΕΙΧΕ ΠΡΟΚΑΘΟΡΙΣΕΙ ΆΛΛΕΣ ΘΕΪΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΦΗΤΕΥΣΕΙ ΆΛΛΑ ΠΡΑΜΑΤΑ. ΔΗΛΑΔΗ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΤΕΛΙΚΟΥ ΘΕΪΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ ΜΕ ΆΛΛΗ ΡΟΗ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ.
ΠΑΡΟΛΟ ΌΜΩΣ ΠΟΥ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ, ΕΝΤΟΥΤΟΙΣ ΌΤΑΝ ΦΑΝΕΡΩΝΕΤΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ, ΤΟΤΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΈΝΑΣ ΙΔΙΟΤΥΠΟΣ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΟΙΡΑΣ, ΚΑΘΩΣ ΣΙΓΟΥΡΑ Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΛΑΘΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΤΟ ΜΑΘΑΜΕ, ΠΑΡΟΛΟ ΠΟΥ ΕΜΕΙΣ ΤΟ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΜΑΣ.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΦΕΙΔΩ ΚΑΙ ΣΥΓΚΑΛΥΜΕΝΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΣΤΗ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΌΧΙ ΝΑ ΜΑΣ ΒΑΖΟΥΝ ΜΕ ΣΤΑΥΡΩΜΕΝΑ ΧΕΡΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΜΑΣ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΜΕΙΣ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΜΕ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΠΛΑ Ο ΘΕΟΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΑΠΟ ΠΡΙΝ, ΌΠΟΙΑ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ...