29 Απριλίου 2011

Εορτών εορτή καί πανήγυρις εστι πανηγύρεων

«…Η φιλολογία γύρω από την «εορτή των εορτών» καί την «πανήγυριν των πανηγύρεων» είναι απέραντη. Για καμιάν άλλη γιορτή δεν έχουν γραφτεί τόσα πολλά στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, όσα για τη γιορτή του Πάσχα, την Ανάσταση του Χριστού μας. Γιατί η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία, μοιάζει σα να ξεπήδησε ολάκερη, πάμφωτη και πεντακάθαρη, μέσα από το μέγα μυστήριο της Αναστάσεως, κι αυτό είναι, πού πάνω απ’ όλα την χαρακτηρίζει…

28 Απριλίου 2011

Τα κόκκινα αυγά

Η βαφή των κόκκινων αυγών, σύμβολο της ζωής που συνδέεται με το κόκκινο χρώμα λόγω του αίματος της θυσίας του Χριστού, είναι ένα προαιώνιο έθιμο που συνάπτεται στην Ορθόδοξη χριστιανική παράδοση. Το αυγό συμβολίζει για τους Χριστιανούς τον κλειστό τάφο του Χριστού απ’ όπου ανάβλυσε η ζωή όταν Αναστήθηκε ως Θεός Παντοδύναμος. Τα αυγά βάφονται από τις νοικοκυρές την Μεγάλη Πέμπτη και τρώγονται την Κυριακή του Πάσχα αφού τα τσουγκρίσουν οι Χριστιανοί. Το σπάσιμο του αυγού με το τσούγκρισμα συμβολίζει τη γέννηση. Όπως σπάει το τσόφλι και βγαίνει μια νέα ύπαρξη στο φως έτσι και στον χριστιανικό κόσμο συμβολίζει την καινούρια ύπαρξη...

23 Απριλίου 2011

Αληθώς ανέστη ο Κύριος

του Στρατή Ανδριώτη
Ο Χριστός Σταυρώθηκε εκουσίως και απέθανε για να σώσει και να ζωογονήσει τον άνθρωπο, νεκρώνοντας την αμαρτία. Δύο μαθητές Του, ο Ιωσήφ και ο Νικόδημος, ενταφίασαν το σώμα Του σε τάφο που έκλεισαν με λίθο μεγάλο. Εκεί ετάφη για να αναστήσει τον άνθρωπο. Οι αρχιερείς των Ιουδαίων, φοβούμενοι ότι ο Χριστός είχε πει «μετά τρεις ημέρας εγείρομαι», ζήτησαν από τον Πιλάτο να φρουρηθεί ο τάφος. Πρωτοφανές! Μια ολόκληρη κουστωδία από έμπειρους στρατιώτες σφράγισε τον τάφο και φύλαγε να μη φύγει ο νεκρός! Κάθε πλημμελή εκτέλεση καθήκοντος και απώλεια φρουρούμενου σήμαινε σταύρωση!...

12 Απριλίου 2011

Περί δοκιμασιών

του Γέροντος Παϊσίου
α'. «Όσοι γεννήθηκαν ανάπηροι ή έγιναν ανάπηροι από άλλους ή από δική τους απροσεξία, εάν δέν γογγύζουν, aλλά δοξάζουν ταπεινά τό Θεό καί ζουν κοντά στό Χριστό, μέ τους Ομολογητάς θά τούς κατατάξει ο Θεός».

β'. «Κάποτε μου ήρθε εδώ ένας πονεμένος πατέρας πού είχε τό γιό του μέ λευχαιμία καί μου ζήτησε νά προσευχηθώ. Του είπα: Εγώ κάτι θά κάνω, αλλά πρέπει κι' εσύ νά βοηθήσεις. Βέβαια δέν ξέρεις από πνευματικά. Απλώς νά κόψεις τό τσιγάρο. Πρόθυμα τό δέχτηκε καί φεύγοντας μέ ευχαρίστησε. Τό παιδί άρχισε νά καλυτερεύει μέρα μέ τή μέρα. Ο πατέρας έβλεπε τό θαύμα, μέ τόν καιρό όμως ξεχάστηκε καί ξανάρχισε τό κάπνισμα...

Αγία Μαρία η Αιγυπτία


Όταν ήταν δωδεκαετής, ξέφυγε από τους γονείς της καί πήγε στην Αλεξάνδρεια, όπου έζησε 17 έτη βίο άσωτο. Ύστερα, από περιέργεια κινουμένη, απήλθε μαζί με πολλούς προσκυνητές στα Ιεροσόλυμα, για να παρευρεθεί την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, όπου παρεδόθη σε πάν είδος ακολασίας καί ατοπημάτων, καί πολλούς έσυρε στης απωλείας τον βυθό. Θέλουσα να εισέλθει στην Εκκλησία, την ημέρα που θα υψωνόταν ο Σταυρός, αισθάνθηκε τρεις καί τέσσερις φορές μια δύναμη αόρατη, να κωλύει την είσοδό της, ενώ το πλήθος του λαού που ήταν μαζί της ανεμποδίστως εισερχόταν...

8 Απριλίου 2011

Ο Ακάθιστος Ύμνος

ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΦΟΥΝΤΟΥΛΗ
Στην επίσημη λειτουργική γλώσσα η ακολουθία αυτή ονομάζεται «Ακάθιστος Ύμνος» ή μονολεκτικά «Ακάθιστος» από την ορθία στάση, που τηρούσαν οι πιστοί καθ’ όλη τη διάρκεια της ψαλμωδίας της. Έτσι και με τα λόγια και με τη στάση του σώματος εκφράζεται η τιμή, η ιδιαίτερη ευλάβεια, η ευχαριστία προς εκείνη, προς την οποία απευθύνουμε τους χαιρετισμούς μας.

Είναι δε η ακολουθία αυτή στη σημερινή λειτουργική μας πράξη εντεταγμένη στο λειτουργικό πλαίσιο της ακολουθίας του μικρού αποδείπνου, όπως ακριβώς τελέσθηκε απόψε...

Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια...


Επί βασιλείας του Ηρακλείου (610-641), το Βυζάντιο αφού προηγουμένως είχε δεχθεί επιθέσεις των Περσών (Χοσρόης Β΄) κατά τις οποίες αιχμαλωτίστηκαν 100.000 Χριστιανοί που πουλήθηκαν στους Εβραίους και θανατώθηκαν, δέχθηκε νέες επιδρομές από τους Πέρσες που είχαν στρατηγό τον Σάρβαρο, λεηλατώντας, κατακαίγοντας, σφάζοντας και αιχμαλωτίζοντας πολλούς Χριστιανούς. Τα στρατεύματά τους έφθασαν ως την Χαλκηδόνα, απέναντι από την Κωνσταντινούπολη, σχεδιάζοντας πλέον πως θα κυριεύσουν την Πόλη. Τότε ο Βασιλεύς Ηράκλειος, συγκεντρώνοντας μικρό στράτευμα, πήγε στην Περσία και επετέθη εκεί για αντιπερισπασμό ώστε να αναγκάσει τον Σάρβαρο να επιστρέψει. Όμως, εκτός από τους Πέρσες, την Κωνσταντινούπολη πολιόρκησε από την άλλη πλευρά της Πόλης δια ξηράς και θαλάσσης, με σκοπό να την καταλάβει, ο ηγεμόνας των Μυσών και των Σκυθών, ο Χαγάνος, εκμεταλλευόμενος την απουσία του Ηράκλειου...

Ο Θεός να μας δώσει φώτιση

Ανάγνωσμα Προφητείας Ησαΐου (κεφ. γ΄ 1-14)

Τό δίδαγμά μας άς τό λάβωμε από τόν στίχο' «Επιστήσω νεανίσκους άρχοντας αυτών και εμπαίκται κυριεύσουσιν αυτών», θά βάλω, λέγει ο Θεός, νεανίσκους νά τους κυβερνήσουν, και άνθρωποι που εμπαίζουν τά πάντα θά τους κυριεύσουν και θά τους τυραννούν. Ποιους; Τους ασεβείς, όπως ήσαν τήν εποχή του Προφήτου Ησαΐου οι Ιουδαίοι, πού δεν ήθελαν τόν Θεό κύριο και κυβερνήτη των. Θά αφήσω αυτούς νά τούς κυριεύσουν και νά καθίσουν εις τό κεφάλι των σαν κυβερνήτες των άμυαλα καί κακοκέφαλα παιδιά, παιδιά χωρίς κρίση και πείρα, παιδιά αθεόφοβα και αδιάντροπα. Και τούτο γιά νά βασανισθούν από τους εμπαίκτες αυτούς και νά καταλάβουν τί φοβερό είναι νά απολακτίζει ο άνθρωπος τόν Θεό του και νά αρνείται τήν κηδεμονία και διακυβέρνησή του...

3 Απριλίου 2011

Φοβούνται την Ορθοδοξία;

του Κωνσταντίνου Χολέβα
Πολιτικού Επιστήμων
Την Κυριακή 27 Μαρτίου επρόκειτο να προβληθεί από την ΕΤ-1 μία επανάληψη της εκπομπής ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ, η οποία αναφερόταν στον ρόλο της Ορθόδοξης Εκκλησίας κατά
την Τουρκοκρατία και την Ελληνική Επανάσταση. Η εκπομπή αυτή θα απαντούσε κατά κάποιο τρόπο σε όσα.. προπαγανδιστικά και αντιεκκλησιαστικά ελέχθησαν τον τελευταίο καιρό από ιδιωτικούς και κρατικούς τηλεοπτικούς σταθμούς για την ίδια ιστορική περίοδο. Ξαφνικά, τρεις ημέρες πριν από την προβολή της εκπομπής, η διοίκηση της ΕΡΤ αποφάσισε να διακόψει οριστικά και αμετάκλητα την προβολή της δημοφιλούς εκπομπής ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ...

2 Απριλίου 2011

Η κλίμαξ του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου


Η «Κλίμαξ», οι πνευματικές πλάκες, που κατά πολλούς είναι το Ευαγγέλιο των Ασκητών, είναι βιβλίο που συνέγραψε ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης, χαρακτηριζόμενο ως το πολυτιμότερο έργο της μοναστικής διανοίας, και θεόπνευστο προϊόν αρετής και μαθήσεως. Περιέχει 30 λόγους, και ο κάθε ένας συμβολίζει τα έτη της κατά σάρκας ηλικίας του Χριστού. Απεικονίζεται στην αγιογραφία, ως πραγματική κλίμακα με τριάντα βαθμίδες – σκαλιά, που η βάση τους βρίσκεται στη γη και η κορυφή τους στους ουρανούς. Στην γη και στην αρχή των βαθμίδων αγιογραφείται πλήθος μοναχών που ετοιμάζεται να ανεβεί την κλίμακα και κάποιων που ανεβαίνουν ήδη. Στην πορεία όμως υπάρχει ο πόλεμος των δαιμόνων, που άλλοι τον αντέχουν και καταπολεμούν μέχρι τέλους την αμαρτία και άλλοι αμαρτάνουν και κρημνίζονται από την Κλίμακα. Στην κορυφή της, εικονίζεται ο Θεός που περιμένει διά να στεφανώσει τους αξίους...

Οι λογισμοί

του Γέροντος Παϊσίου
"Σχεδόν όλοι μας θεωρούμε πως οι λογισμοί είναι κάτι απλό και φυσικό και γι’ αυτό απονήρευτα τους εμπιστευόμαστε. Όμως ούτε να τους εμπιστευόμαστε πρέπει ούτε και να τους δεχόμαστε. Μέσα στο νου και στην καρδιά δεν πρέπει να υπάρχει κανένας απολύτως λογισμός ούτε κακός ούτε καλός, γιατί ο τόπος αυτός ανήκει μόνο στη χάρη του Θεού. Έτσι και εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να τον διατηρούμε καθαρό όχι μόνο από λογισμούς, αλλά και από τον πιο μικρό και φευγαλέο μετεωρισμό".

Νουθεσίες του Αββά Ησαΐα

«…Συ που εβαπτίσθης εις τον Χριστόν και τον θάνατον Αυτού… εξέτασε τον εαυτόν σου, αν ακολουθεί τα βήματά Του.
Αυτός είναι αναμάρτητος και πρότυπον εις όλα. Εβάδισεν εις την πτωχείαν, συ όμως δεν υποφέρεις καθόλου την πτωχείαν.
Αυτός δεν είχε που να κλίνει την κεφαλήν Του, συ δε δεν αντέχεις με χαράν την ξενιτειάν.
Αυτός ηνέχθη τας ύβρεις, ενώ συ καμμίαν ύβριν δεν σηκώνεις.

Αυτός δεν εξεδικείτο, ενώ συ δεν ησυχάζεις αν δεν ανταποδώσεις το κακόν που σου έκαμαν...

Καταπολέμηση των παθών

του Ευάγριου μοναχού
«Το νου που περιπλανιέται τον σταματά η ανάγνωση, η αγρυπνία και η προσευχή. Την επιθυμία όταν ανάβει, την μαραίνει πείνα και κόπος και αποτράβηγμα από τους ανθρώπους. Το φρενιασμένο θυμό τον καταπαύει η ψαλμωδία, η μακροθυμία και το έλεος. Τα υπερβολικά και παράκαιρα είναι λιγόκαιρα, βλάπτουν μάλλον και δεν ωφελούν».
Από την Φιλοκαλία